Tuesday, November 23, 2010

Simple Experiment " Make an egg float in salt water"

     Assalamualaikum, alhamdulillah School Holiday Program(SHP) baru sahaja dilaksanakan dalam minggu ini. Pelbagai telatah anak2 yang boleh dilihat sepanjang 2 hari ini. Simple experiment sempat dirakam tadi. Anak2 sangat seronok mengetahui bagaimana telur boleh timbul di didalam air yang masin. Penerangan dan praktikal ekperiment ini diterangkan oleh teacher aishah dengan membandingkan telur yang diletakkan didalam bekas yang tidak ada garam dan ada garam. Selepas praktikal experiment ini, anak2 membuat lembaran kertas kerja untuk tingkatkan kefahaman.
    Experiment ini sangat mudah dilakukan, merangsang anak2 sejak kecil untuk berfikir dan mencari jawapan melalui pemerhatian dan pengalaman mereka. Rangsangan yang pelbagai perlu kerana setiap anak mempunyai keunikan dan potensi yang berbeza kerana rangsangan yang praktikal sangat membantu perkembangan mental dan emosi anak2.Oleh sebab itu SHP ini dilaksanakan secara tidak langsung merangsang perasaan ingin tahu yang berterusan anak2 terhadap apa jua pembelajaran yang mereka pelajari  selain mengisi masa cuti mereka dengan perkara yang berfaedah.

"Senyum semua"Posing sebelum mula experiment

Teacher Aishah menunujukkan cara melaksanakan experiment
" Teacher kene kacau ke lepas letak garam?"

"Boleh timbul ke nanti ni?"
"Saintis muda"

Membuat pemerhatian "an egg float or sink in salt water?"


Pelbagai lagi aktivti sepanjang SHP ini, Cooking, Creative Workshop, Muslim Practice,Field Trip,Physical Activities,Story Telling. Jangan lepaskan peluang bersama kami!.Open 4-12 years old.


No comments:

Post a Comment