Tuesday, February 28, 2012

Perkembangan Asas Anak-Anak

       Assalamualaikum wbt. Moga keimanan kita pada hari ini bertambah. Makluman semua, di taska juga mempunyai modul asas didikan untuk anak2 kecil berusia antara 1- 3 tahun. Walaupun anak2 ini masih kecil sebenarnya ia mampu untuk belajar mengikut perkembangan mereka. Antara perkembangan asas seimbang yang difokuskan  adalah perkembangan emosi, kognitif (akal), bahasa dan fizikal . Fizikal pula terbahagi kepada dua iaitu perkembangan motor halus dan perkembangan motor kasar. Semua perkembangan ini menjadi asas dalam menilai kesediaan anak2 untuk melangkah ke prasekolah ketika berusia 4 tahun. Secara lebih detail :
 
1. Perkembangan Bahasa bertujuan meningkatkan pengusaan bahasa dikalangan anak-anak.
2. Perkembangan Kognitif bertujuan meningkatkan daya fikir anak-anak menyelesaikan sesuatu
    masalah.
3. Perkembangan Fizikal  Motor Kasar bertujuan meningkatkan kekuatan otot kaki dan tangan
4. Perkembangan Fizikal Motor Halus   bertujuan meningkatkan koordinasi mata dan tangan anak-anak
    serta daya tumpuan anak-anak ketika melakukan aktiviti.
5.Perkembangan Emosi bertujuan meningkatkan sikap kerjasama, berkongsi , toleransi dan sikap berkasih
   sayang dalam diri anak-anak.
   
        Di taska, anak didikjuga  belajar untuk berdikari sendiri seperti meletakkan botol susu ditempat yang telah disediakan setelah minum, mengambil beg sendiri ketika mandi, bahkan anak-anak juga diajar memilih pakaian sendiri, mengenal tuala sendiri ,mengambil pampers sendiri walaupun seawal usia setahun lebih. Aktiviti ini secara tidak langsung menjadikan anak2 lebih cepat belajar dan secara tidak langsung mereka seronok kerana diberi kepercayaan untuk lakukan segala aktiviti asas diri dengan pantauan teacher taska. Dalam hal begini, pasti menuntut kesabaran teacher taska untuk melatih anak2 pada peringkat awalnya, tetapi setelah anak2 sudah terbiasa mereka sendri melakukan tanpa diminta oleh teacher. Moga kita menjadi pendidik yang mampu meningkatkan identiti muslim acuan Al-quran.


No comments:

Post a Comment